A gyorsulási versenyek résztvevői már jóval a verseny előtt készülődnek a megmérettetésre és mindent elkövetnek, hogy gyorsabbá tegyék gépeiket. Ilyenkor nagyon sok teendőnk akad, hogy az autónkból kihozzuk a lehető legjobb teljesítményt. A lehetőségek végtelenek a motortuningtól az apróbb teljesítménynövelő fogásokig, csak győzzük idővel, türelemmel, na és persze pénzzel.
A motortuning mellett sok egyéb dologgal is javíthatjuk autónk teljesítményét, ezek közül az egyik az úgynevezett „soványítás”. Minél könnyebb az autó annál gyorsabb lesz. Hogyan érhetjük ezt el? Íme a fogyókúra receptje: szabaduljunk meg minden plusz súlytól, ami nélkül még jól működik az autó. A legegyszerűbb megoldás a fogyasztásra a pótkerék kivétele, amivel kb 15-20 kg-t is nyerhetünk. Természetesen érdemes az utastérből és a csomagtérből is minden nem létfontosságú dolgot kipakolni pl: mélyládát, üléseket, Lipton kocsikutyát és minden egyéb felesleges kacatot, ami csak a helyet foglalja. Lehetőleg egyedül is legyünk az utastérben arra a pár röpke másodpercre, amíg gyorsulunk.
A benzintank ürességét mutató kis lámpát senki se szereti, most mégis jó barát, hiszen azt jelzi, már csak alig van pár liter üzemanyagunk. Ez miért jó? Vegyük egy átlagos autó tankját, ami kb 50 literes. Ha csak 10 liter benzint hagyunk benne, rögtön nyertünk 35-40 kg-t. A vérbeli gyorsulók szinte csak annyi benzint hagynak a kocsiban, hogy éppen elég legyen egy-egy futamra. Persze ez a kevéske benzin nem árt, ha legalább 99+ oktánszámú de maximalisták még növelhetik ezt valamilyen adalékkal is, pl proboost, nitro (adalék), spuri. Azért a kevés üzemanyagnak is van hátulütője, hiszen volt már példa arra, hogy egy versenyzőnek a táv vége előtt kifogyott a benzine. Gondoljunk bele, ha ez éppen a döntőben történik az egy kicsit azért bosszantó.
A gyorsulási versenyeken számos egyéb könnyítéssel is találkozhatunk, van aki megválik a motorháztetőtől, ajtóktól és egyéb karosszéria elemektől a siker érdekében. Ezekkel azonban nem árt óvatosan bánni, mert a tapasztalatok alapján az ajtók levétele már okozhat némi közutálatot, pár kilóért pedig nem érdemes anyukánknak hosszas csuklási rohamot okozni :)
Ezekkel az egyszerű dolgokkal kb 50-60 kg-tól is megszabadulhattunk, ami egy alapból 1000 kg-os 100LE-s autónál annyit jelent, mintha hirtelen 5-6 lőerővel izmosodott volna. Azért ez nem mindegy! A könnyítésnek már egy kicsit drágább módja a kaszni egyes elemeinek üvegszálból való elkészítése, amivel ugyancsak számos kilótól szabadulhat meg autónk. Összességében így akár 100 kg-ot is nyerhetünk, ami már igencsak sokat jelent, viszont ez már egy másik történet.
A könnyű autó és a nagy teljesítmény azonban önmagában még nem elég. Ahhoz, hogy jó időt mehessünk fontos a jó tapadás és a teljesítmény összhangba hozása. Mind a nagy teljesítmény, mind a jó tapadás elengedhetetlen, hiába van bivaly erős autónk, ha nincs hozzá megfelelő tapadás, egyszerűen nem bírjuk majd a nagy teljesítményt az aszfaltra juttatni. Mint ahogy ez egy gumigyártó cégnek is a szlogenje „Mit ér az erő, ha nem uralod” (Pirelli). Ez egy nagy igazság, ezért bizonyos fokig a jó tapadás többet jelent, mint néhány plusz lőerő: e nélkül lehetetlen jól rajtolni, egy jó rajt pedig már fél győzelem. A legegyszerűbb megoldás a négykerék meghajtás, ám ez csak keveseknek adatik meg, így hát az egyszerű embernek a gumiválasztásra kell nagyon odafigyelnie. Kisebb teljesítményű autóknál elég egy garnitúra puha utcai abroncs (Michelin, Pirelli, Yokohama stb) vagy valami kopottabb, peresebb téli gumi használata. A téli gumi azért jó választás, mivel az anyaga úgy van kalibrálva, hogy hideg időben (7 fok alatt) legyen a legoptimálisabb a keménysége. Nyáron viszont ez az anyag pont veszít keménységéből, puhább lesz, jobban szétterül az aszfalton, így jobban is tapad. Ha pedig kopott is a gumi, még a barázdák sem akadályozzák meg a minél nagyobb felületen történő érintkezést a talajjal. Persze nem muszáj rögtön a bontóba rohanni leszázalékolt gumikért: sok esetben az is elegendő, ha az autót meghajtó futóművön lévő gumikból engedünk valamennyit. Ha rajtnál kipörög a kerék, ezt mindenképpen érdemes megpróbálni.
Nagyobb teljesítménynél már nem elég az utcai gumik által nyújtott tapadás, ilyenkor mélyebben a pénztárcába kell nyúlnunk egy verseny gumi szett érdekében. Ezekkel a gumikkal már kiváló rajtokat lehet produkálni, akár egy nyikkanás nélkül :) A legutolsó lépcső a slick gumik használata, ezeken már egy gramm barázda sincs, így effektíve 100%-os tapadást nyújtanak.
A megfelelő gumiválasztáshoz a jó méret megválasztása is hozzá tartozik, hiszen gondoljuk bele, ha egy gyengébb autóra szélesebb, peresebb abroncsot szerelünk, az valószínűleg nehézkesen fog tudni elindulni, ráadásul lassabb is lesz, hiszen a tengelynek jóval nagyobb erőt kell kifejtenie, hogy mozgásra bírja a kereket. A jó választás a legtöbb esetben a kisebb átmérőjű felni, nagyobb oldalfalú gumival.
Így a lecsupaszított autóval, a megfelelő gumikkal és benzin-adalékkal nyugodt szívvel indulhatunk gyorsulni. Az sem árt ha leadunk pár kilót verseny előtt. Ne feledjük, minden deka számít! ;) |