Bugatti Eb Veyron
2006.02.26. 12:10
Ez igen!!!
Ferdinand Piëch egykor féltve dédelgetett álma eddig csak tanulmányautóként „riogatta” az autósvilágot, mára azonban bizonyossá vált, hogy az egyedülálló országúti rakéta szériagyártásban toborozza híveit.
A VW-konszern vezetése nemrégiben nyilvánosságra hozta, hogy a Bugatti Veyron forgalmazása még az idén útjára indul. A bejelentés nem kis riadalmat okozott a konkurens gyártók körében, hiszen az extrém sportkocsi minden korábbi rekord megdöntésére készül: nulláról százra 2,9 másodperc alatt gyorsul (katapultál), de a 300 km/h-s sebesség eléréséhez sincs szüksége 14 másodpercnél több idõre. Végsebessége meghaladja a 400 km/h-t (406), s a gépháztetõ alatt lapuló nyolcliteres, 16 hengeres erõmû nem kevesebb mint 1001 lóerõs teljesítménnyel, valamint 1250 Nm-es forgatónyomatékkal büszkélkedhet. |
 |
A szériagyártásig vezetõ út hosszú, és nem éppen zökkenõmentes volt. A '90-es években egymást követték a különbözõ Bugatti-tanulmányok, mígnem 1998-ban a Volkswagen égisze alá került a márka, így a szériaérett Veyron már nem a korábbi 18, hanem a németektõl származó 16 hengeres (dupla VR8) erõmûvel várja a forgalmazás kezdetét. |
 |
A szédületes nyomatékzuhatag egy hétsebességes, szekvenciális váltón keresztül érkezik a négy kerékhez, amely egyébiránt kettõs kuplunggal operál. Néhány részletét tekintve a design is változott: a legfeltûnõbb módosítás az elsõ kerekek mögött trónoló kiömlõk, míg apróbb finomításokat a fényszórók, a hûtõrács, belül pedig a mûszerfal környékén is felfedezhetünk. |
 |
A 4,47 méter hosszú, 2 méter széles, de csupán 1,21 méter magas sportkocsiban két felnõtt számára kielégítõ a helykínálat, igaz, a 2,7 méteres tengelytáv alapján ennél többet valószínûsíthetnénk. Talán ez utóbbi paraméternek is köszönhetõen a Veyron rugózása nem betonkemény, ellenben könnyûszerkezetes építési módja tipikusan sportautós. |
 |
A vázszerkezet speciális, szénszál-erõsítésû anyagból készül, míg a lemezruha alumínium és szénszál-erõsítésû mûanyag keveréke. A modell súlyát így sem sikerült a korábbi, 1550 kg-os értéken tartani, hiszen a szériakivitel – számos kényelmi felszerelése miatt – mintegy 1,6 tonnát nyom. |
 |
A még intenzívebb leszorító erõ elérése érdekében a padlólemez alsó részét áramlástani szempontból optimalizálták, a farrészt pedig úgy alakították ki, hogy az gyakorlatilag diffúzorként funkcionáljon. Ehhez jön még egy automatikusan mûködõ hátsó szárny, amely a kocsi sebességének függvényében áll be a kívánt helyzetbe. Lehengerlõ! Mint ahogyan a Veyron vételára is az, ugyanis 1,16 millió euróért (300 000 000 Ft) kínálják, ami azt jelenti, hogy minden egyes lóerõért 1160 (300 000 Ft) eurót kell leszurkolnia a reménybeli tulajdonosnak. |

|