Autónk belsejének lelkivilágába legalább olyan mélyrehatóan bele tudunk mászni optikailag, mint kívülről, mégis ez az a terület, ami egy autó tuningolása során általában az utolsó helyre kerül. Pedig a lehetőségek végtelenek, csak fantáziánk és kreativitásunk szabhat határt az átalakításoknak; egy szép utastér pedig nap mint nap megunhatatlan vizuális örömben részesítheti felhasználóját. Nézzük szépen sorban mit is tehetünk ezért:
A beltér sportossá tételének kulcsszavai legtöbb esetben az aluminium, karbon és a króm. Ez a három matéria az, ami a mai ember számára a sportosságot, a verseny-stílust jelenti - annak ellenére, hogy a csillogó kacatok legtöbb esetben közel sem passzolnak a gyári alkatrészekhez, és funkciójukban is sokszor inkább zavaróak mint hasznosak - mégis hihetetlenül népszerűek a tungolók körében. Ezekből az anyagokból - vagy hozzájuk hasonló színekből - szinte minden elemet megkaphatunk az utastérben amit csak akarunk, a kéziféktől a sebességváltó gombig, a küszöbléctől a pedálokig, vagy a különböző funkció nélküli design-elemekig. "Krómból sohasem elég" ahogy azt a FOLIATEC által már szállóigévé tett mondás is hirdeti.
Aki a beltér optikájának tuningjára adja a fejét, leginkább eme sportos kiegészítők vásárlásával kezdi meg a soha véget nem érő folyamatot: első lépésként általában egy sport pedálszett kerül az autóba. Ezeknek a könnyen applikálható alkatrészeknek nagyon sok fajtája létezik (akár többféle szín-árnyalatban), egy pár alu-szőnyeggel (angol nevén race floor-al, azaz "verseny padlóval") kiegészítve pedig teljesen ütős hatást keltenek. Ezután az utastér több kellékét is kicserélhetjük például aluminiumra, így az ajtózáró gombokat, kilincseket, szivargyújtót, vagy bármit ami még eszünkbe jut.
A különböző "sport" alkatrészek tárháza az utastérre nézve is végtelen: mikor már azt hisszük minden létező dolgot kicseréltünk, még csak utánajárás sem szükséges, hogy újabb át-morfondírozott éjszakákat okozó cuccokkal találkozzunk: sportos belső tükör, alu szellőző-rácsok, hangszóróvédő rács, króm sebváltókeret... és ha már mindez megvan akkor is előbb vagy utóbb mindegyik meglévőből lesz a jelenleginél szebb és divatosabb darab :)
A műszerfalon is bőven akad módosítanivaló: itt a leggyakoribb módosítás a műszerfal, vagy bizonyos részei színének, mintázatának megváltoztatása. Leggyakrabban látható módosítás ezeknek az elemeknek a kocsi színére történő átfújása, sokszor ez át is terjed más beltéri elemekre, így a kilincsekre, a kormányra, vagy a sebváltó zsákjára. A színezendő anyagtól függően bőrre és műanyagra más-más színező spray-t vagy festéket vásárolhatunk, ám maga a festés már egy kicsit macerás. Egyrészt, mivel a színezendő elemet nem árt előtte kiapplikálni az autóból, ez pedig egy műszerfal esetében - főleg újabb típusoknál - nem egyszerű. Másrészt, ha nincs tapasztalatunk festés/színezés terén, jobban járunk ha inkább egy hozzáértő emberrel fújatjuk le az alkatrészeket maszatolás helyett. A festés másik alternatívája lehet a fóliázás: többféle mintázott és egyszínű fóliát is lehet kapni, amivel leginkább egyes elemeket tudunk a kívánt kinézetűre (sőt sok esetben tapintásúra) varázsolni - de ugyanúgy mint a festés, bonyolultabb esetekben ez is inkább szakember feladata.
Ha már a színezésig eljutottunk az utastérben, a kormány sem maradhat ki a jóból: ezt is lehet festeni, vagy fóliázni, de szinte minden típusú kormányhoz kaphatók különböző színű és megjelenésű bőr-bevonatok. Ha pedig nem sajnáljuk az airbag-et, legegyszerűbb kiszedni az egészet és lecserélni egy sportkormányra. Ugyanígy az üléseket is áthúzathatjuk a megfelelő színkombinációjú anyaggal, vagy bőrrel (leginkább műbőrrel) a sportosság jegyében, vagy kicserélhetjük őket sportülésekre. Ezeknél az üléseknél már alap dolog a 4 pontos biztonsági őv, ehhez pedig szebbnél-szebb övpárnák százaiból válogathatunk, ízlésünktől és pénztárcánktól függően.
A belső szépítésre a koronát természetesen a fénytechnika teszi fel. Egyesek megelégszenek a belső megvilágítás - leginkább a műszerfalat megvilágító lámpák különböző színű ledekre cserélgetésével, amihez sok esetben a sebesség-és fordulatszámmérő órák számlapjának cseréje is dukál (leginkább a versenyautókban is látható fehér színűre). Az igazi brutál kinézetet azonban neonokkal érhetjük el: ezek az utastérben is legalább annyira kellemesen mutatnak mint az autó külsején. Az "alapnak" mondható lábrészek és ajtók megvilágításán kívűl rengeteg lehetőség és eszköz kínálkozik a cél elérésére, a flexibilis neoncsövektől kezdve a neondróttal kiegészített sebváltógombig, pedálokig, vagy a különböző világító díszekig. A fényeket sok esetben a hifihez igazítják, így egy stroboszkópot is beszerelve, megfelelő installációval igazi mobil diszkót alakíthatunk ki járgányunkból.
Egyvalamire viszont vigyázzunk: a belső optikánál is igaz, ami a tuning összes fajtájára általában - ha már egyszer belekezdtünk nincs többé megállás :)
|