|
2025. November
H | K | S | C | P | S | V | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 |
|
| | |
|
|
A Supersprint név bizonyára keveseknek cseng már ismeretlenül itthon. A világ első kipufogógyára, mely a minőség és a tökéletesség jegyében gyártja rendszereit mind a mai napig, idén ünnepelte 50. születésnapját. A jubileum számomra is örömteli eseményt tartogatott: végig követhettem egy rendszer születését a mantovai gyárban, melynek alanya ráadásul a saját autóm volt!
A történet még idén nyáron kezdődött. Mivel a lelopott gyári krómvégeimet irreálisan drágán tudtam volna pótolni, elhatároztam, hogy ideje lesz első átalakításként rögtön egy sport kipufogót újítanom a gépre, így két legyet ütni egy csapásra. A számos hangzatos, és sok pénzért beérkezős japán márka mellett véletlenül bukkantam rá a hazánkban nem régóta elérhető Supersprint termékskálára, mely akkoriban egy középcső és két végdob opciót kínált az S2000-hez, teljesítmény-növekedést ígérve, ráadásul elérhető árakon. Ami akkor már rögtön tetszett, hogy nem ígértek hozzá borzalmas lóerő-többletet, teljesen reális adatokat, grafikonokat találtam a termék mellett – továbbá több pozitívumot is hallottam már a Supersprint rendszerekről. Minden szimpatikus volt tehát, mégis egy kis időnek el kellett telnie, míg rávettem magam, hogy egy olasz rendszert vásároljak a Hondára. Nem tudom miért, akkor ezt még furcsának találtam.
Mindenesetre a rendelést követő két héten belül rendre megérkezett a cucc, amit a szervizben kevesebb, mint 2 perc alatt fel is tettek az autóra. Minden tökéletesen passzolt, viszont egy apró szépséghibája volt a dolognak: a 2004. évi modellváltással az S2000-es hátsó lökhárítója elég rendesen átalakult, így a végek nem illettek tökéletesen az ívekbe. A hazai nagykereskedő (Kereki Roberta) viszont nagyon készséges volt, kérdés sem fért hozzá, hogy cserélve lesz a két dob, az egyedüli bökkenő viszont az volt, hogy az új végekkel szerelt alkatrészek akkor még nem kerültek gyártásra, így várakozni kényszerültem.
A megoldást végül az őszi Maxi Tuning Show hozta el, melyre személyesen látogatott el a Supersprint gyár tulajdonosa, Federico Gilli is, akiben – Robertának köszönhetően - egy rendkívül szimpatikus és jó szándékú embert ismerhettem meg. Annyit mondhatok, az állam keresgéltem a földön, mikor személyesen kért elnézést, hogy várnom kell a dobokra, és egyúttal felajánlotta, hogy télen látogassak ki Olaszországba, ahol a gyárban az én autómra készítenék el – ingyen és bérmentve - az első 2004-type kipufogókat. Ki tudna nemet mondani egy ilyen ajánlatra?
A nagy nap december 15-én érkezett el, mikor a mantovai ködös reggelen utoljára autóztam a gyári rendszeremmel. A munkálatok rögtön elkezdődtek, alighogy behajtottam a „Prototype Lab” kapuján, ahol mellesleg éppen egy Carlsson CK 50 leömlőjén dolgoztak a kollegák... no comment.
De ejtsünk néhány szót magáról a gyárról is: a komplexum mintegy időutazás az 50-es évek manufaktúrája, és a jelenkor legmagasabb technológiájú gyártása között. A maximális minőség érdekében a Supersprint minden egyes rendszerét a mai napig kézzel szerelik össze, a rendszerek utolsó szorítógyűrűjét is minden tekintetben a legszigorúbb minőségi és technikai ellenőrzésnek vetik alá. A gyárban dolgozó mind az 50 alkalmazottnak megvan a saját feladata és részlege, együttesen pedig tökéletes összhangban hozzák létre a végterméket. A fejlesztés egyik legkiterjedtebb része az alkotóelem-gyártás, ahol az egyes rendszerek összetevőit hozzák létre. A gyár rengetegféle különböző elemmel dolgozik, melyek összessége egész raktárakat foglal el, teljes egészében: ami külső szemlélőnek csupán egy kosárnyi görbe csődarab, az itt kóddal és paraméterekkel ellátott, ellenőrzött, kívül-belül polírozott elemeket jelent, melyek pl. egy (vagy több) leömlő fontos alkotórészét képezik. Elkészültük után minden egyes elemet lézeres vizsgálatnak vetik alá, így még csak véletlenül sem kerülhet selejt a kereskedelmi forgalomba. Minden kipufogórendszer több ilyen apró összetevőből áll végül össze egésszé, melyek minden alkatrésze – tehát a dobok, a középcsövek, a katalizátor és a leömlő is – egy előre legyártott sablonon (vagy ahogy kint hívják: „maskara”-n) kerül összeszerelésre. Olyan ez, mint a műanyagos munkák esetén a „szerszám”, csak mindez kipufogóra levetítve: a sablonra illesztik a megfelelő elemeket, összehegesztik, és már mehet is a minőségi ellenőrzésre az áru. A Supersprint az évek során sok ezer ilyen sablont hozott létre, melyek megszámozva, végeláthatatlan sorokban lelhetők fel a gyár különböző pontjain. Minden egyes általuk kezelésbe vett autó szinte minden motortípusához különböző sablon tartozik, mindez külön levetítve dobokra, csövekre, leömlőkre... szinte hihetetlen volt őket együtt látni.
Az én autóm esetében alaphelyzetben mindössze kipufogóvégek cseréjéről volt szó, melyhez aztán rögtön el is készítették a saját sablonjaikat, viszont olasz barátaink időközben némi meglepetéssel is szolgáltak. A fejlesztési részleg vezetője, Alessandro (aki egyébként a cégvezető, Federico testvére) az első nap végén az egyik hegesztőasztalhoz vezetett, melyen egy sablonban egy hegesztésre várakozó, összeillesztett leömlő nézett velem farkasszemet. Közvetlen mellette egy hasonló állapotú metálkatalizátor figyelt, a sablonokra pedig az S2000 feliratot festették! Alessandro elmondta, hogy már több kísérletet is tettek az S2000 leömlőjének és katalizátorának tökéletesítésére, viszont mivel a gyári elemek is első osztályúak, nehéz igazi áttörést elérni.
Itt végre beleláthattam abba is, hogyan történik egy alkatrész fejlesztése. Az első lépés – és minden további lépés alapja - a Dyno-teszt, mely a Supersprint legmodernebb, MAHA 4X4-es dinamométerével történik. A mérés előtt 3 csatlakozót hegesztenek a kipufogórendszerre: a leömlőhöz, a katalizátor előtt, a katalizátor után, végül egyet a középdob után. A teszt több részből áll, és számos adatot rögzít: teljesítmény, nyomaték, a kipufogógáz hőmérséklete és nyomása a megjelölt helyeken, sőt, még azt is megmutatja, mennyit csal a kilométeróra a kerekeken mért sebességhez képest. A fejlesztések kiindulópontját az itt mért adatok jelentik. A rendszereket ezek alapján számítógépen, 3-dimenziós modellezés segítségével tervezik meg, és rakják aztán össze a meglévő alkotóelemekből. Ezután újra Dyno-teszt következik, és a kapott új adatok szerint cserélik – vagy nem cserélik – az egyes alkotóelemeket, míg el nem érik a legoptimálisabb teljesítményt. A Supersprint mérőpadján egyébként évente több, mint 1500 ilyen teszt történik. A rendszer igen pontosan működik, amit a saját autóm példáján is tapasztalhattam: a mért értékek teljes mértékben egyeztek a Honda gyári adataival.
A leömlő prototípusa - mely végül felszerelésre került – szintén egy ilyen fejlesztés eredménye, végső stádiumában pedig elsőként ebben az autóban tesztelték le, hogyan működik együtt a komplett rendszerrel. A második nap így igen nagy izgalmakkal telt el, alig tudtam kivárni, hogy végre le legyen mérve az autó. Már az első beindítás igen meggyőző volt, a kipufogó gyönyörű sportos hangon szólalt meg, ami szinte elvárja, hogy ok nélkül is túráztassa egy kicsit az ember. A középcső opciói közül én a középdob nélkülit választottam, ami egy kicsivel hangosabb, mint dobbal rendelkező társa, viszont egyben könnyebb és sportosabb is - annyit viszont azért hozzá kell tenni, hogy teljesítmény szempontjából teljesen egyezik a két alkatrész.
Miután a rendszert, valamint az újonnan fejlesztett elemeket a technikusok (velem együtt) minden létező szögből lefotózták, este 18:00 körül végre ismét a fékpadon állt az autó, és kezdetét vehette a végső mérés, melyről egyébként egy rögtönzött videó is készült. A teszt idejére egy fülvédőt is kaptam, így végig bent lehettem - összesen három tesztfutamra került sor, melyek a következő eredményt hozták:
249.8 LE / 183.7 KW maximális teljesítményt, és 215.9 Nm maximális nyomatékot, azaz +10 lóerőt és +8 Nm-t sikerült elérni, ami kipufogó-tuninggal, erre a típusra nagyon jó értéknek számít! Mindehhez még hozzá jön a cserével nyert súlycsökkentés, melyről még várom a pontos adatot, de együttesen kb 10-15 kg-ra saccoltuk. Csak az új leömlő és katalizátor mellett ólomsúlyúnak tűntek a régi alkatrészek, nem is beszélve a dobokról és a csövekről. Összességében tehát remekül teljesít az új rendszer, az autó messze rugalmasabb lett, magas fordulaton pedig kellemesen érezhető a többlet-teljesítmény – meglátjuk mindez mit hoz majd 1/4 mérföldön :)
Belelátni a gyártási folyamatba, és belekóstolni abba a hangulatba, amelyben ezek a rendszerek készülnek, rendkívül meggyőző volt. 50 év tapasztalata, a precizitás és a profik magabiztossága sugárzott minden sarokból. Talán a kijelölt céllal – a világ legmagasabb minőségű kipufogórendszereinek tervezése és gyártása – mindez nem véletlen. A Supersprint világszerte elismert hírnévnek örvend, mutatja ezt az is, hogy a legnagyobb forgalmat az USA és Japán (!) felé bonyolítják le. Az európai piacon számos igen neves tuningcég rendszereit ők készítik és címkézik – így például a Hamann tuning csomagjai is a Supersprint kipufogóit tartalmazzák. Mindemellett ne feledkezzünk meg a gyárban parkoló Carlsson Mercedesről sem. Elgondolkodtató, hogy ezek a cégek vajon miért nem a német specialistákkal dolgoztatnak? Pedig van ott is jó néhány elég nagy név az iparban...
A Supersprint rendszerek főként egy fogalom jegyében születnek, amit teljesítmény-növelésnek hívnak. Számos más céggel ellentétben náluk nincsenek nagy ígéretek, és nincs 7%-os teljesítménynövekedés egy univerzális hátsó dobtól. Minden adat padon mért, valós növekedést jelent, a rendszerek pedig az összes létező normának megfelelnek, mind hang, mind CO kibocsátás, mind átépítési szabványok szempontjából. További, itthon ismeretlennek számító fogalom a homologizációs garancia, mely teszt során a kipufogót mesterségesen „öregítik”, szavatolva – és pontosan kiszámítva – ezzel a rendszerek időtállóságát.
Rákérdeztem azért a konkurenciára a Supersprint sales vezetőjénél, Flavio Taddei-nél. Csak nevetett, és megjegyezte, ők legtöbbjüket csak „nice tail-tip” (szép végű) kipufogóknak nevezik, és kb ennyire is veszik őket komolyan. Az 50 éves fennállás, és az évente világszerte eladott rendszerek ezrei pedig őket igazolják - annyi biztos, hogy engem teljes mértékben meggyőztek.
A Supersprint rendszereit ezentúl oldalunkon keresztül is meg tudjátok rendelni, számos közülük januártól webáruházunkban is fellelhető lesz. Addig is nézelődjetek a www.spstuning.hu weboldalon, a témában pedig a supesprint@carstyling.hu címen tudtok nálunk érdeklődni.
| |
|
|
|