|
2024. Augusztus
H | K | S | C | P | S | V | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 |
|
| | |
|
|
Egy tuningolt autó motorterének közkedvelt eleme a két felfüggesztést összekötő toronymerevítő. Ez a legtöbbször esztétikailag is rendkívül mutatós elem a két szemközti tornyot egy elemmé, egységgé kapcsolja össze, elől, és indokolt esetben hátul is.
Az első toronymerevítő funkciója, hogy csökkentse a tornyok meghajlását a keményebb kanyarok során. Normál esetben ezek a tornyok kanyarban megfeszülnek, az ezáltal bekövetkező enyhe karosszéria-csavarodás miatt pedig autónk veszít valamennyit a sebességéből. A merevítő pont erre nyújt gyógyírt: beszerelésével a tornyok stabilabbak maradnak, a karosszéria pedig kevésbé csavarodik. A kanyar során a - normál esetben csak az egyik oldalra irányuló - nyomás szétosztódik mindkét toronyra, így a kerekek – ezáltal a gumik is – a kívánt pozícióban maradnak. Így érezhetően stabilabb lesz az autó, ugyanazt a kanyart pedig nagyobb sebességgel tudjuk majd bevenni.
A hátsó toronymerevítők működésükben az elsőkhöz hasonlóan a hátsó tornyokat kötik össze, növelve ezzel az alváz merevségét. Az alváz kisebb meghajlása által az alulkormányzottság esélye minimálisra csökken, és növekszik autónk stabilitása kézifékes fordulók során is.
A túlkormányozottság és az alulkormányozottság két elég gyakran félreértett fogalom, amelyek autónk kanyarbeli viselkedésével állnak kapcsolatban.
| |
|
A túlkormányozottság azt az esetet jelöli, mikor a hátsó kerekek nagyobb ívet írnak le az elsőknél, vagy a kívánt kanyarodási ívnél. A hátsó futóművek kicsúszása meghaladja az elsők ívét, így az autó „kidobja a farát”. Ebben az esetben lassítással tudjuk visszahozni a gépet a megfelelő irányba. |
|
Az alulkormányozottság pont az ellenkező esetet jelöli, amikor az első kerekek írnak le nagyobb ívet a hátsóknál, az autó orra pedig a kanyar külső oldala felé csúszik ki. További gyorsítással a kicsúszás csak fokozódik, mivel a súlypont még inkább a hátsó kerekekre helyeződik át. Enyhe lassítással ez a helyzet is megoldható. |
A legtöbb autónál gyárilag is lehetővé teszik az alulkormányozottságot – amennyiben a vezető kevésbé érzi biztonságosnak a kanyart, egyszerűen felengedi a gázt és ezáltal leszűkíti a kanyar ívét – ez valóban minden szempontból a leginkább megjósolható eset. | Toronymerevítők felszerelése a futóműtuning számos variációja mellé ajánlott kiegészítés. A különböző sportrugók és gátlók, de akár még az alacsony profilú gumik is többletterhelésnek teszik ki a karosszériát, ami kanyarokban annak állandó – a gyárilag megengedett értéknél nagyobb - hajlásához, csavarodásához vezet. A toronymerevítők nemcsak ennek merevségét növelik meg, de ugyanakkor a kormányzás műveletét is gyorsabbá és pontosabbá teszik. Ajánlott gyárilag kisebb stabilitású autóknál is beépítésük, ezen kívül balesetek során is sok sérülés elkerülhető velük.
A legtöbb esetben a merevítők felszerelése nem tart tovább néhány percnél, az eredmény pedig látványban sem az utolsó. Mindemellett minőség szempontjából igen nehéz megállapítani a különbséget az egyes gyártók termékei között. Annyi bizonyos, hogy legjobb választás – úgy, mint más alkatrészeknél is – a kifejezetten autónk típusához gyártott merevítők applikálása.
A stabilizátorok funkciója hasonló a merevítőkéhez, viszont ezek a felfüggesztés alsó részén lévő alkatrészek összekötésével gondoskodnak a minél pontosabb és gyorsabb kanyarodásról, ezen kívül nagy befolyással bírnak autónk alul- és túlkormányozottsága szempontjából is.
Stabilizátorok felszerelésével kanyarokban csökkenthetjük autónk dőlését - minél "erősebb" az alkatrész, annál jobban. A stabilizátor a kanyarban a dőlést okozó erőt szétosztja a futómű mindkét oldalára, ezáltal az autó mindkét kerékre „ráül” ahelyett, hogy csak a kanyar irányának ellentétes oldalra dőlne rá. Természetesen egy kis bedőlés még a legkeményebb stabilizátorok esetében is maradni fog, de ez elenyésző.
Stabilizátorokkal jobban tudunk majd kanyarodni, ezt főleg magasabb sebesség mellett érezzük majd. Toronymerevítőkkel kombinálva pedig olyan kellemes élményekben lesz részünk, hogy szinte utálni fogjuk majd, ha csak egyenesen kell haladni. Igaz, a terep sem fog kedvenceink közé tartozni, a megnövelt merevséggel ugyanis a legkisebb buckák is kifejezetten szekér feelinget fognak kölcsönözni az autóban ülőknek.
Sajnos ehhez a remek érzéshez az itthoni útminőség mellett nem is kell túl messzire mennünk.
| |
|
|
|